CLB

• Dit is het ‘Centrum voor Leerlingbegeleiding’. CLB ‘Het Torenhof’ is gelegen in Antwerpen op de Markgravelei nummer 86. Het telefoonnummer is 03/241 05 00.
  • De medewerkster voor onze school is mevr. Bosmans. Je kan haar raadplegen i.v.m. studiekeuze, studiebegeleiding, socio-emotionele problemen en gezondheidszorg. Ze is elke dinsdag aanwezig op onze school.

Computerlokaal

Onze school beschikt over meerdere computerklassen. Er is echter ook nood aan een duidelijke reglementering over het gebruik van deze klassen, over het werken met de programma’s en over het gebruik van het internet.

1. Leerlingen worden enkel toegelaten onder begeleiding van een leerkracht.
  2. Individuele leerlingen kunnen met toelating van een leerkracht eventueel  opdrachten afwerken als er toezicht is in een computerklas.

Gebruik van de computers

1. Je werkt aan de computer die je werd aangewezen door de leerkracht; dit is de PC die je het ganse schooljaar gebruikt. Je meldt je aan met je
    persoonlijke gebruikersnaam en paswoord.
  2. Indien er instellingen veranderd zijn of een PC is geheel of gedeeltelijk defect, meld je dit onmiddellijk aan de aanwezige leerkracht. Je probeert het probleem niet zelf op te lossen.
  3. Iedere leerling beschikt over een map met individuele toegang op de server van de school waarin oefeningen, teksten enz... worden opgeslagen. Gebruik enkel deze netwerkmap om gegevens te bewaren!
  4. De computers worden tijdens de lesuren gebruikt voor de lesopdrachten. Het is dus niet toegelaten om computergames te spelen, op sites zoals Facebook, YouTube,Twitter, en dergelijke te surfen, nutteloze bestanden of software te downloaden, programma’s te verwijderen,… (deze lijst is niet limitatief!).
  5. Je sluit geen persoonlijke hardware aan op de schoolcomputers en je laat alle kabels (netwerk, toetsenbord, muis,…) op hun oorspronkelijke plaats zitten.
  6. Afdrukken maken gebeurt alleen na toelating door de leerkracht. Persoonlijke afdrukken kunnen mits betaling per afdruk. Het tarief voor afdrukken bedraagt € 0,07 per afdruk.
  7. Indien je schade berokkent, zal je die schade moeten betalen. Onder schade wordt o.a. verstaan: uitwendige beschadigingen van de toestellen, het besmetten van het systeem met virussen, het verwijderen van kabels,…
  8. Vooraleer je het lokaal verlaat, meld je je af. Als je als laatste het computerlokaal gebruikt, schakel je de computer uit. Gezien we in onze school met een Windows client-serversysteem werken, mag je de PC’s nooit zomaar met de aan/uit-knop uitschakelen, maar doe je dit gecontroleerd via de software.
  9. Laat je werkplek verzorgd achter.
  10. Het ligt voor de hand dat er niet gegeten of gedronken wordt in de computerklas.

Gebruik van het internet

1. Er wordt een logboek bijgehouden zodat we altijd weten van elke leerling wat hij opgezocht heeft op het internet.
  2. Het gebruik van het internet is enkel bedoeld voor het vervullen van schoolopdrachten onder begeleiding van de leerkracht.
  3. Op het internet respecteer je de ‘netiquette’. Op welke manier je ook met andere mensen in contact komt (e-mail, forum,..), je blijft ten allen tijde beleefd.
  4. Wifi is beschikbaar, maar dient net als het internet gebruikt te worden voor schooleigen doeleinden. Indien we merken dat er teveel gedownloadt wordt, zal de school de bandbreedte verkleinen of de wifi afsluiten.